DE KRACHT VAN JE PERSOONLIJKHEID
Weet wie je bent
De term "archetype" betekent origineel patroon in het oud-Grieks. Psycholoog Carl Jung gebruikte het concept van archetype in zijn theorie van de menselijke psyche. Hij identificeerde 12 universele, mythische karakters, archetypen die zich in ons collectieve onbewuste bevinden. Jung classificeerde de twaalf archetypen in een matrix van vier categorieën: vrijheid, sociaal, orde en ego.
Auteurs Mark en Pearson maakt hier later in het boek The Hero and the Outlaw een vergelijkbare matrix die verschillende woordenschat bevat. Hun categorieën zijn onafhankelijkheid, erbij horen, stabiliteit en meesterschap.
Als je dus weet welk archetype je bent kan je ook herleiden in welk matrix jouw type valt. Dat kan je dan weer perfect inzetten voor je merk, je tone-of-voice en je beeldtaal om je ideale doelgroep te bereiken. Of beter gezegd, je maakt dan met je merk een directe verbinding met je doelgroep een onbewuste niveau.
De 12 archetypes:
1. The Innocent
Vrij om jou en mij te zijn. De onschuldige kan ook bekend staan als Pollyanna, puer of puella, utopisch, traditionalist, naïef mysticus, heilige, romanticus, dromer.
2. The Explorer
Sluit me niet op. De ontdekkingsreiziger kan ook bekend staan als de zoeker, avonturier, beeldenstormer, zwerver, individualist, pelgrim, zoeker, antiheld, rebel.
3. The Sage
De waarheid zal je bevrijden . De Wijze kan ook bekend staan als de deskundige, geleerde, detective, orakel, beoordelaar, adviseur, filosoof, onderzoeker, denker, planner, professional, mentor, leraar.
4. The Hero
Waar een wil is, is een weg. De held kan ook bekend staan als de krijger, de kruisvaarder, de redder, de superheld, de soldaat, de winnende atleet, drakendoder, de concurrent en de teamspeler.
5. The Outlaw
Regels zijn bedoeld om te worden overtreden. De Outlaw kan ook bekend staan als de rebel, de revolutionair, de schurk, de wilde man of vrouw, het buitenbeentje, de vijand of de beeldenstormer.
6. The Magician
Het kan gebeuren! De tovenaar kan ook bekend staan als de visionair, katalysator, vernieuwer, charismatisch leider, bemiddelaar, sjamaan, genezer of medicijnman of -vrouw.
7. The Regular Guy/Gal
Alle mannen en vrouwen zijn gelijk geschapen. De allerdaagse type kan ook bekend staan als de goede oude jongen, de gewone man/vrouw, de buurjongen, het buurmeisje, de realist, de werkende stijfkop, de solide burger of de goede buur.
8. The Lover
Ik heb alleen ogen voor jou. Liefhebbers kunnen ook bekend staan als partners, vrienden, intimi, matchmakers, enthousiasten, kenners, sensualisten, echtgenoten, teambuilders of harmonizers.
9. The Jester
Als ik niet kan dansen, wil ik geen deel uitmaken van jouw revolutie. De nar kan ook bekend staan als de dwaas, bedrieger, grappenmaker, grappenmaker, entertainer, clown, grappenmaker, praktische grappenmaker of komiek.
10. The Caregiver
Houd van uw naaste als uzelf. De verzorger kan ook bekend staan als de verzorger, altruïst, heilige, ouder, helper of ondersteuner.
11. The Creator
Als het kan worden bedacht, kan het worden gemaakt. De Schepper kan ook bekend staan als de kunstenaar, innovator, uitvinder, muzikant, schrijver of dromer.
12. The Ruler
Power is niet alles. Het is het enige. De heerser kan ook bekend staan als de baas, leider, aristocraat, ouder, politicus, verantwoordelijke burger, rolmodel, manager of beheerder.
Wil jij erachter komen wel archertype jij bent en hoe je dit kan vertalen naar een sterk merk? Neem contact op met Fried
#passie #product #samencreëren #merkwaardig #identiteiten #maatmerk #methode #Amerk #strategie #verbinden #ondernemen #missie #missievolle #merken