DE KRACHT VAN JE PERSOONLIJKHEID

Weet wie je bent

De term "archetype" betekent origineel patroon in het oud-Grieks. Psycholoog Carl Jung gebruikte het concept van archetype in zijn theorie van de menselijke psyche. Hij identificeerde 12 universele, mythische karakters, archetypen die zich in ons collectieve onbewuste bevinden. Jung classificeerde de twaalf archetypen in een matrix van vier categorieën: vrijheid, sociaal, orde en ego.

Auteurs Mark en Pearson maakt hier later in het boek The Hero and the Outlaw een vergelijkbare matrix die verschillende woordenschat bevat. Hun categorieën zijn onafhankelijkheid, erbij horen, stabiliteit en meesterschap.

Als je dus weet welk archetype je bent kan je ook herleiden in welk matrix jouw type valt. Dat kan je dan weer perfect inzetten voor je merk, je tone-of-voice en je beeldtaal om je ideale doelgroep te bereiken. Of beter gezegd, je maakt dan met je merk een directe verbinding met je doelgroep een onbewuste niveau.


Maatmerk in shine.jpg

De 12 archetypes:

1. The Innocent

Vrij om jou en mij te zijn. De onschuldige kan ook bekend staan als Pollyanna, puer of puella, utopisch, traditionalist, naïef mysticus, heilige, romanticus, dromer.

2. The Explorer

Sluit me niet op. De ontdekkingsreiziger kan ook bekend staan als de zoeker, avonturier, beeldenstormer, zwerver, individualist, pelgrim, zoeker, antiheld, rebel.

3. The Sage

De waarheid zal je bevrijden . De Wijze kan ook bekend staan als de deskundige, geleerde, detective, orakel, beoordelaar, adviseur, filosoof, onderzoeker, denker, planner, professional, mentor, leraar.

4. The Hero

Waar een wil is, is een weg. De held kan ook bekend staan als de krijger, de kruisvaarder, de redder, de superheld, de soldaat, de winnende atleet, drakendoder, de concurrent en de teamspeler.

5. The Outlaw

Regels zijn bedoeld om te worden overtreden. De Outlaw kan ook bekend staan als de rebel, de revolutionair, de schurk, de wilde man of vrouw, het buitenbeentje, de vijand of de beeldenstormer.

6. The Magician

Het kan gebeuren! De tovenaar kan ook bekend staan als de visionair, katalysator, vernieuwer, charismatisch leider, bemiddelaar, sjamaan, genezer of medicijnman of -vrouw.

7. The Regular Guy/Gal

Alle mannen en vrouwen zijn gelijk geschapen. De allerdaagse type kan ook bekend staan als de goede oude jongen, de gewone man/vrouw, de buurjongen, het buurmeisje, de realist, de werkende stijfkop, de solide burger of de goede buur.

8. The Lover

Ik heb alleen ogen voor jou. Liefhebbers kunnen ook bekend staan als partners, vrienden, intimi, matchmakers, enthousiasten, kenners, sensualisten, echtgenoten, teambuilders of harmonizers.

9. The Jester

Als ik niet kan dansen, wil ik geen deel uitmaken van jouw revolutie. De nar kan ook bekend staan als de dwaas, bedrieger, grappenmaker, grappenmaker, entertainer, clown, grappenmaker, praktische grappenmaker of komiek.

10. The Caregiver

Houd van uw naaste als uzelf. De verzorger kan ook bekend staan als de verzorger, altruïst, heilige, ouder, helper of ondersteuner.

11. The Creator

Als het kan worden bedacht, kan het worden gemaakt. De Schepper kan ook bekend staan als de kunstenaar, innovator, uitvinder, muzikant, schrijver of dromer.

12. The Ruler

Power is niet alles. Het is het enige. De heerser kan ook bekend staan als de baas, leider, aristocraat, ouder, politicus, verantwoordelijke burger, rolmodel, manager of beheerder.

 

Wil jij erachter komen wel archertype jij bent en hoe je dit kan vertalen naar een sterk merk? Neem contact op met Fried

 
#passie #product #samencreëren #merkwaardig #identiteiten #maatmerk #methode #Amerk #strategie #verbinden #ondernemen #missie #missievolle #merken
Vorige
Vorige

Samen sterker

Volgende
Volgende

Samen creëren