Branding. Wat is dat?

En check jouw branding met deze 4 vragen.


Iedereen heeft het over branding. Maar wat bedoelen ze eigenlijk? Het woord branding is Engels voor brandmerken. De cowboys in het Wilde Westen gebruikten een eigen, unieke ijzeren brandmerk met hun naam of ranch erop. Dit brandmerk werd in de koeien gebrand en het was duidelijk van wie die koeien waren. Ze waren werkelijk geïdentificeerd en gebrand.

Identificeren

Letterlijk betekent het woord branding: je naam ergens opzetten, zodat duidelijk is dat het van jou is. Branden is je eigen stempel op jezelf, product, dienst en/of bedrijf zetten. Het is veel meer dan even je logo ergens opknallen.


Branden doe je met je logo/beeldmerk, huisstijl, je kleurkeuze en een sterke bedrijfsnaam die bij je bedrijf, diensten en/of producten passen. Een Brand bestaat uit nog meer onderdelen: content (inhoud) en context. Die content moet doordrenkt zijn van de kenmerken (of merkwaarden) van het Brand. Waar staat je brand voor? Wat zijn je kernwaarden? Wat is je identiteit? 


Met branding zorg je ervoor dat je teksten in de juiste tone-of-voice zijn geschreven. Al het beeldmateriaal communiceert dezelfde beeldtaal en dezelfde eenvoudige boodschap.

Een Bedrijf, een dienst of de ondernemer zelf heeft ook een verpakking net zoals een fysiek product. Een verpakking die zo goed mogelijk laat zien en wat er exact in de doos zit werkt het beste. Probeer als het gaat om de Branding eens heel simpel de juiste verwachting te scheppen in alle communicatieonderdelen en -middelen die je tot je beschikking hebt.

De gehele presentatie is dus je branding. Zelfs je gedrag, als persoon, als bedrijf: je merk. In de wereld waarin beelden steeds belangrijk worden is je beeldtaal en begrip van onze beeldcultuur van essentieel belang.


Wil je een slag maken naar betere branding? Stel jezelf in ieder geval de volgende 4 vragen:

  1. Sluit de beeldtaal aan bij de identiteit?

  2. Herken ik een of meer merkwaarden in de communicatie-uitingen?

  3. Zijn onze beeldtaal en schrijfstijl (of tone-of-voice) consistent in alle uitingen?

  4. Klopt je klantreis? Is de branding consistent van het eerste contact met jouw bedrijf tot na de aanschaf van een dienst of product consistent gezien vanuit van je klanten?

Kan je alle vragen met “Ja” beantwoorden, top! Je hebt je branding voor elkaar. Heb je 1 of meerdere keren “Nee”? Dan is het tijd voor een merkwaardige identiteit sessie van Maatmerk. Bel Fried: 06-41779960 of mail hoi@maatmerk.nl voor een vrijblijvende afspraak.



Maatmerk-LI-Branding (1).jpg


#branding #merk #maatmerk #methode #merkwaardig #identiteit #creatie #merkwaarden #beeldtaal #klantreis #kernwaarden #huisstijl #logo #ontwerp #klanten #verbinden
Vorige
Vorige

minder klanten!

Volgende
Volgende

Storytelling. De kracht van verhalen vertellen