Bepaal je kernwaarden

Wat zijn kernwaarden?

Waarom is het bepalen van kernwaarden voor jouw organisatie zo ontzettend belangrijk? Omdat dit dé idealen van je onderneming zijn. Het zijn de grondbeginselen en de drijfveren waar je bedrijf in gelooft en aan vasthoudt in het dagelijks beleid. Kernwaarden zijn de gedeelde waarden van alle mensen in je organisatie en als ze goed gedragen worden, de reden dat iemand voor jouw bedrijf kiest!

definitie van kernwaarden is…

Kernwaarden zijn het DNA van een organisatie. Het zijn de belangrijkste drijfveren waarover niet te onderhandelen valt. Bij voorkeur heeft een bedrijf drie kernwaarden die samen de basis van de bedrijfscultuur vormen.

Maatmerk Li Kernwaarden.jpg

Kernwaarden van je organisatie bepalen

Kernwaarden heb je al, je zult alleen moeten uitvinden wat de kernwaarden in jouw bedrijfscultuur zijn. Dit is geen exacte wetenschap, het is een proces waarin alle medewerkers meegenomen moeten worden. Dit proces is niet altijd makkelijk. Je hebt namelijk te maken met individuele kernwaarden, die bepalen hoe jij zelf handelt in het dagelijks leven.

Ditzelfde geldt ook voor je collega’s, en de kans is groot dat zij niet gedreven worden door precies dezelfde kernwaarden. De kunst is dan ook om de gemene deler te vinden.

Duurzaamheid kan bijvoorbeeld een kernwaarde zijn van je bedrijf, zonder dat elk individu een recycelende-quinoa-etende-bamboesokken-type is. Het gaat er namelijk om dat je medewerkers de kernwaarde duurzaamheid wel kunnen en graag willen omarmen in hun werkzaamheden binnen het bedrijf.

Een praktische oefening:
  1. Kies uit de lijst (in dit handige canvas) 10 waarden, die in jouw dagelijkse leven het belangrijkste zijn. (je mag ook zelf waarden toevoegen)

  2. Schrijf op 10 losse post-it briefjes deze waarden, dus op 1 waarde op 1 post it en leg deze voor je neer.

  3. Leg van die 10 waarden 2 waarden weg, die minder belangrijk zijn

  4. Leg van de 8 waarden die je over hebt, nog eens 3 waarden weg

  5. Je hebt nu 5 waarden over. Leg deze waarden op volgorde van belangrijkheid. Je hebt nu jouw top 5 van waarden

  6. Voel wat jouw nummer 1, 2 en 3 waarden met je doet.

  •   Wat herken je van deze waarden in jouw privé leven?

  •   En wat herken je hiervan in je werk?

  •   Hoe kun je deze waarde terugkoppelen naar jouw klanten, zodat zij weten waar je voor staat?

Kijk eens naar jouw communicatie-uitingen (bv. Website, social-berichten) om te zien of jouw waarden daar ook naar voren komen. Deze waarden maken jou namelijk uniek!


Vond je dit een praktische oefening en zou je verder willen met je merk? Bel Fried Westland of mail hoi@maatmerk.nl voor afspraak om daar samen over te sparren.

 
#merkwaarden #merkwaardig #branding #identiteit #organisatie #persoonlijkheid #ondernemer #startup #merk #maatmerk #methode #branding #strategie #merkstrategie #logo #huisstijl #creatie #samencreëren
Vorige
Vorige

missievolle merken die kloppen

Volgende
Volgende

Merken met persoonlijkheid