Het lettertype in jouw merkuitstraling is de handtekening van jouw identiteit.
Consistente uitstraling, deel 1: lettertypen
Om een consistente merkbeleving en deze te houden, is het gebruik van een vast lettertype (font) van belang. In je logo zit, als het goed is, al een herkenbare stijl van je bedrijf verwerkt. Deze herkenbaarheid wil je natuurlijk ook doorvoeren in het gebruik van je fontset.
Voor je headers, de koppen van je uiting, gebruik je bijvoorbeeld Helvetica Bold en voor de bodytekst, je inhoudelijke tekst, gebruik je Times New roman.
Dit zijn prima lettertypen die gebruikt de halve wereld ook. Een eigen identiteit heb je dan niet. Daarom is het slimmer een iets afwijkend font te gebruiken in je fontset. Je bereikt daarmee direct een groter onderscheidend vermogen.
Maar welk font gebruik je dan?
Ieder font heeft zijn eigen gevoel, zijn eigen karakter. Bepalend voor wat je kiest is welk gevoel je wil bereiken in je teksten en past bij jouw bedrijf. Kies dus het lettertype wat jouw identiteit versterkt.
Gebruik dit font in al je uitingen want dan ben je consistent en herkent je doelgroep je handschrift ofwel je merkidentiteit. Je komt dan vertrouwt en professioneel over en daar wil jouw klant zich wel mee verbinden.
Indien jij iedere keer in de uitingen een ander font gebruikt kom je onberekenbaar over en is je identiteit onduidelijk. Daar verbind je niet lekker mee, toch?
Je fonts kan je op verschillende manieren gebruiken.
Gebruik schuine tekst (cursief), vette tekst (bold) of juist normaal (regular) om je content extra expressie te geven. Net zoals je dat zou doen in een echt gesprek.
Emoticons zijn daar natuurlijk een extra hulpmiddel bij, maar wees er zuinig mee. Bekijk steeds goed waarom je ze gebruikt, wil je je tekst krachtiger maken of gebruik je het uit onzekerheid. Een emoticon moet iets toevoegen en niet de tekst ontkrachten.
Met kleurgebruik kan je je ook lekker makkelijk onderscheiden maar daarover de volgende keer meer.
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je merkidentiteit? Of wil je weten of jij al goed bezig bent met jouw online uitstraling? Vraag de online opmerk-sessie aan en kom daar snel achter.
Boek nu de opmerk-sessie voor €179. Hoe werkt dat? Geef ons je website en social kanaal door en wij beoordelen jouw merkwaardige identiteit. In een video call geven wij je waardevolle feedback waar jij direct je voordeel mee kan doen en je merk kan bloeien.
#maatmerk #merk #beleving #identiteit #merkwaardig #samencreëren