Kleur bekennen in je uitstraling.
Consistente uitstraling, deel 2: kleuren
De uitstraling van je merk kan je vergelijken met de kleding die je draagt. Of je stemt alles mooi op elkaar af of je combineert er lekker op los. Het reflecteert voor een groot deel je karakter. In je merk zie je dit terug in je merkwaarden. Met de kleuren die je gebruikt in je uitstraling, logo, uitingen zoals je website en advertenties, kan je die versterken.
Er zijn geen regels in het gebruik van kleuren maar wel wenselijk gebruik. In verpakkingen voor voeding wordt bij voorkeur geen rood gebruikt. Net als bij hygiëne producten voor vrouwen. Hier zijn de associaties met de kleur ongewenst, daar kan je je wat bij voorstellen...
Groen is de kleur die snel wordt verbonden aan natuurlijk, duurzaam en gezond. Blauw is een veel gebruikte kleur voor zakelijkheid, vertrouwen en medische expertise.
Welke kleuren zijn populair? Dat verschilt per periode. De mode heeft een sterke invloed op kleurgebruik. De trends bepalen de kleuren die op dat moment in trek zijn. Net als vorm en textuur. Vroeger kon een kleur ineens “in de mode zijn” maar tegenwoordig schiet het alle kanten op. Het is niet de kleur maar de kleurcombinatie die het verschil maakt.
Naast de herkenbaarheid in je logo of symbolen zoals Nike, Apple, Tesla etc. is kleur een sterke trigger. Wanneer je een groot paars vlak ziet met kleine witte vlekken, denk je snel aan Milka. Een rood vlak met een witte golvende vorm... Coca-Cola. Je ziet dus dat kleur een goed middel is om de herkenbaarheid van je merk te vergroten.
Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je merkidentiteit? Of wil je weten of jij al goed bezig bent met jouw online uitstraling? Vraag de online opmerk-sessie aan en kom daar snel achter.
Boek nu de opmerk-sessie voor €179. Hoe werkt dat? Geef ons je website en social kanaal door en wij beoordelen jouw merkwaardige identiteit. In een video call geven wij je waardevolle feedback waar jij direct je voordeel mee kan doen en je merk kan bloeien.
#maatmerk #merk #beleving #identiteit #merkwaardig #samencreëren